Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op uw veelgestelde vragen. Veel antwoorden zijn afkomstig van

Hartstichting.nl, via Hartslag.Nu of via De Nederlandse Reanimatie Raad

Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op

Foto afkomstig van HartStichting.nl

AED

  • Info afkomstig van HartSlagNu.nl:

    Om een AED aan te melden is het nodig om een beheerdersaccount aan te maken, zo kunnen we je informeren als de AED mogelijk is ingezet. Ga hiervoor naar MijnHartslagNu.nl.

    Als je al een account hebt aangemaakt, kun je inloggen via MijnHartslagNu.nl om de AED rechtstreeks aan te melden. Ga daarvoor in het menu naar AED’s, Mijn AED’s en klik vervolgens op Nieuwe AED (groene button).

    Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als beheerder van de AED. Dit houdt in dat je een SMS en e-mail ontvangt wanneer de AED is meegenomen in de alarmering en de AED dus mogelijk is ingezet. Er wordt dan gevraagd of je de AED weer wilt controleren.

  • Info afkomstig van HartSlagNu.nl:

    Het meest praktisch is al de AED op een makkelijk bereikbare openbare plaats hangt waardoor hij voor iedereen toegankelijk is. Zo kan een burgerhulpverlener er het snelst bij. Lees de aandachtspunten voor aanmelden.

    Heb jij een AED thuis of in je auto liggen? Dan kun je deze wel aanmelden, maar kunnen wij hem niet meenemen in de reguliere alarmering. Wij kunnen namelijk niet garanderen dat de AED ook daadwerkelijk beschikbaar is. Vink in je account ‘vrij toegankelijk’ in dit geval niet aan! Ben je zelf burgerhulpverlener en krijg je een oproep, dan kun je deze AED natuurlijk wel meenemen.

  • Info afkomstig van HartslagNu.nl

    Het is wenselijk dat een AED 24 uur per dag beschikbaar is. Maar is dit niet mogelijk, omdat de AED bijvoorbeeld bij een bedrijf binnen hangt, dan kun je de AED wel aanmelden. Geef in je account (MijnHartslagNu.nl) bij Beschikbaarheid aan binnen welke openingstijden van het bedrijf de AED beschikbaar is.

  • De kans op diefstal van de AED is klein en diefstal wordt soms vergoed door je opstal- of inboedelverzekering (ook als de kast niet op slot zit- vraag dit goed na bij uw verzekeraar). Check of de AED gedekt is via je opstal- of inboedelverzekering.

Foto afkomstig van site Hartstichting.nl

Burgerhulpverlening

  • Info afkomstig van Hartstichting.nl:

    Als burgerhulpverlener ben je aangemeld bij het oproepsysteem HartslagNu. Je krijgt een oproep bij een hartstilstand in de buurt. Een burgerhulpverlener is er vaak eerder dan de ambulance. Dit is belangrijk, want met de juiste hulp in de eerste 6 minuten is de kans op overleven het grootst.

    De ambulance is meestal niet zo snel als een burgerhulpverlener uit de buurt. In de tijd dat de ambulance onderweg is, kun je als burgerhulpverlener al starten met reanimeren en een AED gebruiken. Zo kun je levens redden in jouw buurt!

    Meld je nu aan

  • Nee, je hoeft niet 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Je kunt in je account bij HartslagNu aangeven wanneer jij wel en niet opgeroepen wilt worden. Ook als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, kun je dit via de ‘niet-storenknop’ aangeven in je account.

    Je kiest ook altijd zelf of je de oproep accepteert of weigert. Er worden altijd voldoende burgerhulpverleners opgeroepen, dus voel je niet bezwaard als je niet kunt gaan.

  • De tekst die u ontvangt, voor een inzet, op uw mobiele telefoon is niet voor iedereen duidelijk. Wat wordt er bedoeld met A1, een B, waarom staat het huisnummer en de postcode er twee keer op, woonplaats en gemeente?

    We hebben aan de Meldkamer gevraagd of zij een toelichting willen schrijven bij de tekst. In onderstaand schrijven leest u waarom het bericht zo is opgebouwd.

    “Beste vrijwilligers,

    Om jullie te alarmeren is er een standaard alarmeertekst welke vanuit de meldkamer wordt verzonden naar jullie GSM. Deze alarmeertekst wordt ook gebruikt voor andere functionarissen welke gealarmeerd worden bij grootschalige incidenten binnen het werkgebied van de Meldkamer Noord Nederland. Het is daarom dat er in jullie alarmeertekst zaken staan welke misschien wat verwarrend over kunnen komen maar nodig zijn in de andere alarmeringen.

    Wat komt er vanuit de Meldkamer:

    A1 = Inzet

    B = Test

    Straatnaam

    Huisnummer

    Woonplaats

    Gemeente

    Postcode

    Huisnummer

    Het komt voor dat de Woonplaats en Gemeente gelijk zijn, dan zie je bijvoorbeeld 2 maal Assen staan.

    Het komt ook voor dat ze niet gelijk zijn, dan zie je bijvoorbeeld Sleen, Coevorden staan.

    De Postcode en Huisnummer op het einde van het bericht heeft de computer nodig om de juiste personen te lokaliseren en te alarmeren via de SMS.

    Deze computer staat niet in de Meldkamer maar bij het bedrijf dat de registratie van de vrijwilligers doet en de uiteindelijke alarmering verzorgd. De tekst die verder in de SMS staat komt ook uit deze computer.

    Ik hoop dat ik jullie enige duidelijkheid heb kunnen verschaffen over de opbouw van de alarmeertekst.

    Met een vriendelijke groet vanuit de Meldkamer Noord Nederland,

    Amir van Hattem

EHBO

Nazorg

  • Reanimeren is een zeer indrukwekkende en emotionele ervaring. Het is daarom belangrijk dat je als burgerhulpverlener achteraf je verhaal kan delen. Is hiervoor geen gelegenheid voor bij jou in de buurt en heb je toch behoefte je verhaal te vertellen, dan kun je dit aangeven op het evaluatieformulier.

    Evaluatieformulier

    Na elke oproep staat in jouw account en/of app een evaluatieformulier klaar. Hierop kun je invullen of je gehoor hebt kunnen geven aan de oproep en hoe de oproep is verlopen. Tevens kun je aanvinken of je behoefte hebt aan een evaluatie- of nazorggesprek. HartslagNu zal telefonisch contact met je opnemen.

    Het evaluatieformulier kun je vinden bij de noodoproepen. Als je op de desbetreffende noodoproep klikt, kun je het evaluatieformulier invullen.

    Voor verdere ondersteuning en advies kun je terecht bij:

    • Andere (burger)-hulpverleners die betrokken zijn geweest bij de reanimatie. Dit is voor veel mensen een goede manier om de gebeurtenis te verwerken.

    • De reanimatie-instructeurs die in jouw Reanimatie Oproep Netwerk betrokken zijn bij het geven van reanimatie- en AED onderwijs.

    • Jouw huisarts. Hij/Zij kan zelf ondersteuning bieden en wanneer nodig doorverwijzen naar professionele hulp.

    • De Landelijke Luisterlijn (vh Sensoor); telefonisch via 088-0767000 - 24/7 bereikbaar. Het is ook mogelijk om te chatten of te mailen. Voor meer informatie, check de site van De Landelijke Luisterlijn (vh Sensoor)

    • Mind Korrelatie (vh Stichting Korrelatie); telefonisch via 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 21.00 uur. Het is ook een mogelijkheid om te chatten, whats appen of te mailen. Voor meer informatie, check de site van Mind Korrelatie (vh Stichting Korrelatie

    • HartslagNu - Nazorg

    • HartSlagSamen

Foto afkomstig van HartslagNu.nl

HartslagNu app

  • U meldt u persoonlijk aan bij HartslagNu:

    Ga naar de website hartslagnu.nl

    • Klik op registreren.

    • Kies de optie ”Alleen burgerhulpverlener”.

    • Vul de gevraagde persoonlijke gegevens correct in (LET OP, het telefoonnummer moet u zonder spaties of tekens invoeren).

    • Op uw mobiele telefoon ontvangt u een verificatie code, geef deze op in het invulveld.

    • Volg de overige stappen in (beschikbaarheid, locatie, opleiding, etc.).

    Bij vragen, onduidelijkheden of problemen met betrekking tot uw aanmelding kunt u via de mail contact opnemen met HartslagNu.

  • Alle stappen in het aanmeldingsproces worden toegelicht.

    Ga naar ‘aanmelden/inloggen hulpverleners’ om te beginnen met jouw registratie bij HartslagNu.

    Selecteer de optie die voor jou van toepassing is.

    Als je je wilt aanmelden als burgerhulpverlener en geen AED’s in het systeem wilt toevoegen die burgerhulpverleners kunnen gebruiken, dan kies je voor optie 1.

    De eerste stap is het invoeren van jouw persoonlijke gegevens. Alle velden met een * (sterretje) zijn verplicht en dienen ingevuld te worden.

    Vervolgens ontvang je een verificatiecode op jouw telefoon per Sms. In het Sms-bericht zal het volgende staan: HartslagNu verificatie code: …….. (code).

    Bij stap 2 vul je de ontvangen code in.

    Bij stap 3 kun je jouw adresgegevens invullen. Selecteer bij ‘Type adres’ of het adres jouw woon-, werk- of overig adres betreft. Het systeem zal aan de hand van jouw adres bepalen of jij binnen 6 minuten bij het slachtoffer kunt zijn.

    Het systeem gaat na of het juiste adres is ingevoerd door deze nogmaals aan jou te tonen met een kaart als illustratie.

    Bij stap 4 vul je jouw trainingsgegevens in. Hier selecteer je het type training dat je hebt gevolgd. Staat jouw gevolgde training er niet bij, dan selecteer je ‘anders’.

    Daarna selecteer je de opleider waar je de training hebt gevolgt. Staat jouw opleider er niet bij, dan selecteer je ‘anders’ helemaal beneden in de lijst. Er komt dan een extra invulvuld beschikbaar, waar je handmatig kunt typen wie jouw opleider was.

    Bij ‘datum certificaat behaald’ selecteer je de datum waarop je jouw diploma hebt gehaald. Het systeem berekent dan zelf hoe lang jouw certificaat geldig is.

    Het diploma nummer kunt u in het laatste veld invullen. Dit is echter geen verplicht veld.

    Bij stap 5 dien je akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Deze kun je lezen door op het woord ‘algemene voorwaarden’ te klikken.

    Jouw registratie bij HartslagNu is voltooid.

    Als je op ‘ok’ klikt kun je inloggen in jouw account.

    Je ontvangt direct een email met jouw persoonlijke inloggegevens. Met deze inloggegevens kunt je inloggen op www.hartslagnu.nl. Dit doe je door te klikken op ‘Aanmelden/inloggen hulpverleners’.

  • U geeft de wijzigingen rechtstreeks door aan HartslagNu:

    • Ga naar de inlog op de website van hartslagnu.nl

    • Log in met uw gegevens.

    • Voer uw wachtwoord in.

    • Wijzig de gegevens die u wilt veranderen.

    Bij vragen, onduidelijkheden of problemen met betrekking tot uw aanmelding kunt u contact opnemen met:

    HartSlagNu via tel. 088-002 7000

    of mail.

  • HartslagNu verzorgt de techniek voor het oproepen in het geval van hartfalen. Zij beheren de software welke op de Meldkamer Ambulance is geïnstalleerd en via hun lopen de SMS-oproepen.

  • Wanneer u niet beschikt over een diploma-/certificaatnummer dan kunt u in dit veld ‘111’ invoeren.