Veelgestelde Vragen

Hartveilig Drenthe ontvangt regelmatig soortgelijke vragen, deze vragen worden hieronder omschreven. Wanneer u vraag ontbreekt, dan kunt u deze via het ‘contact’ menu stellen.

Wordt de reanimatiecursus door de zorgverzekeraar vergoed?
In veel gevallen wel. Dit hangt af van de verzekeringsmaatschappij en het soort van polis, dat men heeft (aanvullende verzekeringen). Zie bestand: Vergoeding door zorgverzekeraars.

Waarom is de tekst in de SMS zo onduidelijk?
De tekst die u ontvangt, voor een inzet, op uw mobiele telefoon is niet voor iedereen duidelijk. Wat wordt er bedoeld met A1, een B, waarom staat het huisnummer en de postcode er twee keer op, woonplaats en gemeente? We hebben aan de Meldkamer gevraagd of zij een toelichting willen schrijven bij de tekst. In onderstaand schrijven leest u waarom het bericht zo is opgebouwd.

Beste vrijwilligers,
Om jullie te alarmeren is er een standaard alarmeertekst welke vanuit de meldkamer wordt verzonden naar jullie GSM. Deze alarmeertekst wordt ook gebruikt voor andere functionarissen welke gealarmeerd worden bij grootschalige incidenten binnen het werkgebied van de Meldkamer Noord Nederland. Het is daarom dat er in jullie alarmeertekst zaken staan welke misschien wat verwarrend over kunnen komen maar nodig zijn in de andere alarmeringen.
Wat komt er vanuit de Meldkamer:
A1 = Inzet
B = Test
Straatnaam
Huisnummer
Woonplaats
Gemeente
Postcode
Huisnummer
Het komt voor dat de Woonplaats en Gemeente gelijk zijn, dan zie je bijvoorbeeld 2 maal Assen staan.
Het komt ook voor dat ze niet gelijk zijn, dan zie je bijvoorbeeld Sleen, Coevorden staan.
De Postcode en Huisnummer op het einde van het bericht heeft de computer nodig om de juiste personen te lokaliseren en te alarmeren via de SMS.
Deze computer staat niet in de Meldkamer maar bij het bedrijf dat de registratie van de vrijwilligers doet en de uiteindelijke alarmering verzorgd. De tekst die verder in de SMS staat komt ook uit deze computer.
Ik hoop dat ik jullie enige duidelijkheid heb kunnen verschaffen over de opbouw van de alarmeertekst.
Met een vriendelijke groet vanuit de Meldkamer Noord Nederland,
Amir van Hattem

Waarom moet ik mij persoonlijk aanmelden bij HartslagNu?
HartslagNu verzorgt de techniek voor het oproepen in het geval van hartfalen. Zij beheren de software welke op de Meldkamer Ambulance is geïnstalleerd en via hun lopen de SMS-oproepen.

Hoe kan ik registreren bij HartslagNu zonder diplomanummer?
Wanneer u niet beschikt over een diploma-/certificaatnummer dan kunt u in dit veld ‘111’ invoeren.

Waar kan ik mijn AED verzekeren?
Verzeker uw AED tegen onverwachte kosten bij beschadiging of diefstal. Op de website 6minutenzone.nl staat hier meer informatie over: AED Verzekering.

Er is in ons dorp iemand geweest met een hartstilstand/hartinfarct, ik ben aangemeld als burgerhulp verlener en ik ben niet opgeroepen. Hoe kan dat?
Dit ligt aan de soort melding bij de meldkamer, vaak wordt er dan door de beller gezegd, we hebben hier wel mensen die een AED kunnen bedienen en we hebben ook een AED. Als deze melding doorkomt, worden er geen burgerhulpverleners opgeroepen.

Ik zat samen met mijn man op de bank en mijn man is wel opgeroepen en ik niet, hoe kan dat? We zijn allebei aangemeld als burgerhulpverlener.
Het kan voorkomen dat er bijvoorbeeld 30 mensen opgeroepen worden en dat u dan net de 31e bent, u ontvangt dan geen melding.

Ik krijg geen formulier (meer) na een oproep.
Op de site van HartslagNu staat een formulier wat u in kunt vullen, hierin kunt u aangeven of u nazorg wenst.